måndag 26 oktober 2015

Med Velazquez


Gravyr efter Velazquez Bredas Kapitullation, utgiven 1876

Stenbrott vid Oise I
Signerad Hill. Olja på duk, 64,5 x 80,5 cm.
Malmö Konstmuseum MM24974

Kalkbrottet
Spår av signatur. Olja på uppfodrad duk, 67 x 63 cm.
PROVENIENS:
Sigge Björks Konsthandel, Stockholm.
Stockholm.Ingenjör Carl Robert Lamms samlingar, Näsby slott, Uppland (inköpt från ovan 1 september 1915).
Bukowski Auktioner, auktion 226, 28-29 september 1920, kat nr 8 (under titeln ”Kalkbrott”, avbildad, Pl. 3). 
Fabrikör Albert Sahlins samling, Eslöv.
Direktör Bo Sahlins samling, Eslöv (i arv från ovan).
Herr Jan Sahlins samling, Stockholm (i arv från ovan).
Genom arv inom familjen till nuvarande ägare.
 ---
Bukowskis Klassiska hösten 2011, Nr. 565 / 60
Privat ägo


Franskt höstlandskap
Signerad Hill. Olja på duk, 48 x 65,5 cm.
Ej katalogiserad hos Anderberg (1951).
PROVENIENS: Skånsk köpmannafamilj, "gåfva av fr H H.." (Hedda Hill). Därefter i arv.
---
Auktionshuset Anders Antik, Vårkvalitén 2012, nr 127 (Å) Benämnd Franskt höstlandskap
Med samstämmigt utlåtande av Sten Åke Nilsson, Torsten Gunnarsson och Karin Sidén.
Stockholms Auktionsverk Klassiska våren 2014, Nr. 3226 (Å) Benämnd Höstlandskap
Med utlåtande av Sten Åke Nilsson
Privat ägo.


Stenbrott vid Oise II
Ej signerad, Olja på duk, 106 x 125 cm.
Nationalmuseum NM 6973


Skogsinteriör med rullstensblock, Barbizion
Ej signerad. Olja på duk 54,5 x 65 cm.
Malmö Konstmuseum MM K 621


Rocks in the Forest of Fontainebleau
Olja på duk, 46 x 59 cm
National Gallery of Art, Washington, D.C.  Chester Dale Collection 1963.10.110
http://www.nga.gov/content/ngaweb/Collection/art-object-page.46585.html

KOMMENTAR: Målning signerad Corot, men med synliga rester av signaturen HILL. Målningen vissa första gången i Lille, 1881. 
Målningen kommer senare (okänt när) att förvärvas av Corot experten Alfred Robaut
som senare också redogör för målningens  historia och proveniens. (1905). 
Det är min uppfattning att målningen är ett exempel på hur Hill låter ett nytt och konstruerat landskap uppstå ur analysen och intrycken från annat bildmaterial. 
I detta fall en egen skiss (MM 31336) och Velazquez kapitulationsscen. 

BRUNOY. — ALLÉE VERTE PRÈS DE LA FERME  No 2112 (Robaut)
Målningen är stämplad "Vente Corot", Olja på duk 46 x 55 cm
Museo Nacional de Bellas Artes (MNBA), Cuba

KOMMENTAR: Det är min uppfattning att målningen har  mycket starka koloristiska och utförande mässiga band till Skogsinteriör med rullstensblock, Barbizion (MM K 621).
Den är dessutom, som jag ser det, en frukt av intryck från Velazquez kapitulationsscen.
Corot experten Robaut, redogör 1905 för hur denna målning skall ha förvärvas inom släkten Corot och hur den sen stannar hos familjen Corot.
Låt mig påminna att Hill idkar bytes handel med sterbhuset.   


Hill som fundament åt Velazquez

Motståndet har krossats

Med kritor står förlorarens sida stark

Relationen till Velazquez motiv var Hills välbevarade hemlighet. Det är alltså inte överraskande att hans allra största färgkritteckning hämtar ett formspel från kapitulationsscenen. 
Vi har ett tydligt exempel på schizofrenins fragmentariska associationer. Kritteckningen byggs upp med  i lite disperata element, teckningen hänger lite dåligt ihop. 
En hästsvans och en hästman blir till fantastiska granar. Den fordon måttade hästsparken är nu en knäckt gren. En personlig erfarenhet. 
Segrarens starka midja leder oss till stenbrottet, Hils en gång stora förhoppning. Hill-tolkaren Nils Lindhagen noterade att när det verklig började bli viktigt för Hill då förekom de tätt ställda linjerna,
 se teckning och lansarna. Hur hade då Hill det ? Han vet nog att han förlorat .. men eken som nu får formas ur förlorarens perspektiv, ja den ser allt rätt stark ut.
 Den kan till och med låna sina grenar till en associationslek med hästens pannlugg. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar