måndag 26 oktober 2015

Sensommaren mot hösten 1877


Väg och popplar
Signerad Hill. Olja på duk, 61,5 x 51,5 cm
Prins Eugens Waldemarsudde

Trädet och flodkröken I
Signerad Hill. Olja på duk, 22 x 27 cm.
Prins Eugens Waldemarsudde


Trädet och flodkröken  V  (Franskt flodlandskap Boi-le-Roi)
Signerad Hill. Olja på duk 54 x 74 cm.
Göteborgs Konstmuseum GKM 0522


Trädet och flodkröken III
Signerad Hill, Olja på duk 50 x 60 cm
Nationalmuseum NM 1863



Trädet och flodkröken 
Signerad C F Hill. Olja på duk 79 x 98 cm.
Ej katalogiserad av Anderberg (1951). Avbildad Pl. 89 med retuscherad kvist (!) , fel ordningsnummer,  korrekt ägare.
PROVENIENS: Generalkonsul K. E. Hedborg, Bryssel. 
UTSTÄLLD:
Lijevalchs Konsthall, Svenskt måleri under 100 år, 1932, Nr 188
 Malmö Konsthall 1976, Nr 46 (Fel ordningsnummer och fel mått.)
Nationalmuseum 1999, Nr. 69 (De korrekta måtten redovisas i ett stående format (Sic.)) 
---
Bukowskis Important Winter Sale 621, 2019, Nr 409
Åmells Höstutställning, 2020, Nr 40
---
Privat ägo





Trädet och flodkröken IV
Signerad C F Hill. Olja på duk, 54 x 73 cm.
PROVENIENS: Charles Nilsson
UTSTÄLLD: Charles Nilssons samling, Svensk-Franska Konstgalleriet 1949, kat.nr 38.
Nationalmuseum 1999, Nr 68
--- 
Bukowskis Internationella höstauktion 1975, Nr 139 / 137.
Bukowskis Important Spring Sale 633, 2021, Nr 604


Trädet och flodkröken II
Signerad C F Hill. Olja på duk 67 x 102 cm.
PROVENIENS: Hedda Hill (Hängandes ovan hennes säng 1926)
Professor Gustav Petrén, Lund
UTSTÄLLD:
Malmö Rådhus 1943, Nr 73
Nationalmuseum 1999,  Nr. 66
---
Beijers Klassiska auktioner 880412
Privat ägo.


Franskt landskap
Signerad Hill. Olja på duk, 65 x 81 cm
PROVENIENS: Konsul Einar Petersson, Landskorna
UTSTÄLLD: Malmö Konsthall 1976, Nr 70
Liljevalchs 1987, Nr 32
---
Bukowskis Internationella höstauktion 1975, Nr 139 / 136

Åmells Konsthandel

KOMMENTAR: Notera att målningens grundstruktur är en spegelvändning av flodkröksmotiven.

Seinlandskap med popplar II
Signerad Hill. Olja på duk 54,5 x 74 cm. 
PROVENIENS: Generalkonsul K. E. Hedborg, Bryssel
UTSTÄLLD: Malmö Konsthall 1976, Nr 44
Liljevalchs Konsthall 1987
Nationalmuseum 1999, Nr 62
--- 
Beijers Klassiska  Höstauktion 1988, Nr 29 / 80
Åmells Konsthandel Katalog 22 1993
Privat ägo.


Seinelandskap med popplar III
Sign. C F Hill, Olja på duk, 54,5 x 73,5 cm
Uddevalla stad, Bohusläns museum JJ 25


Seine landskap med popplar I
Signerad Hill, Olja på duk 74 x 106 cm
Nationalmuseum NM 1867

Katalogiserad hos Anderberg under detta Nr I
Enligt SÅN (2011) som Nr II. 


ETT KRONOLOGISKT DILEMMA

Jag tror inte ett ögonblick att Hill målade 5 flodkrökar i följd och att dessa följdes av tre poppelmotiv. 
Vi vet dåligt var Hill befann sig denna sensommar 1877. Den 17 juli sätter han sin signatur på Flodstrand med båt II . 
Han skaffar sig en ny atelje. Mycket kan tyda på att han vistades mer tid i Paris.  
Mitt förslag för en kronologisk syn är att man med flodkrökarna som en ryggrad  
sen kombinerar dessa rent måleriskt med följande motiv:

Stenbrott vid Oise II
Flodlandskap med tvätterska II
Båtar på Stranden 
Flodlandskap III Champagne
Det blommande frukträdet II

Det är en kronologi som inte låter sig göras med ett  obalanserat fotomaterial. 
Dessutom försvåras bedömningen av vissa verk är fernissade. 
En sådan syn på materialet ger ett enhetligare något pastost anslag
 under ateljehalvåret 1876-77. 



COROTMÅLNINGEN PÅ DR BLANCHES KLINIK


Camille Corot : UNE RIVIÈRE VUE DE HAUT ENTRE LES ARBRES  (Robaut No 1546)
Signerad CORT Olja på ... 24x27,5 cm


Enligt uppgift i Robauts katalog över Corots samlade verk från år 1905 ägdes målningen av  Dr Antoine Émile Blanche (1820-93)
 och var en gåva till honom från konstnären (Corot dör 1875). Målningen gick sen i arv till sonen konstnären Jacques-Émile Blanche (1861-1942). 
Den är senast sedd vid en Christiesauktion 1989.

Konstverk kan byggas kring ställda motsatser, vertikal-horisontal, ljus-mörker, stark-svag, osv. 
Det är min uppfattning att detta är en av de lärdomar Hill gör under sin studie av Velazquez kapitulationsscen, där en förlorare ställs mot en segrare. 
I Hills flodkröksmotiv ser vi denna motsatsdynamik i form av ett svagt lite krokigt träd, som nere vid floden tecknar sig mot dess vatten. 
Vid målningens höjd tronar det centrala, ett rakvuxet starkt träd. Tittar vi på nytt på Corot-målningen ser vi att det skildrade landskapets grundstruktur
 har starka gemensamma drag med Hills flodkröksmotiv. För mig blir det till en stor gåta att Corot-motivets höjd kröns av ett krokigt lite skruvat träd. 
Detta är alltför talande mot Hills situation som en av klinikpatienterna.

  Hill befinner sig på kliniken mellan januari 1878 och försommaren 1880. Det är omtalat att han tecknar, målar och skriver. Hans tillstånd varierar.
 Skulle Hill kunnat ha sett och tagit intryck av Corot-målningen hos Dr Blanche? Nej, det tror jag inte, då Hills flodkrök förekommer i målad skiss. 
Men skulle Dr Blanches målning kunna vara en Hill-målning?
Kvar står tillfälligheternas spel …. 



2 kommentarer:

  1. Kan Beijers katalog från Vårauktionen 1988 ,Katalog nr24 vara värd något.? Jag är endast en novis inom konstnärer och vackra saker. Vore snällt om ni visste?
    Varma hälsningar Marie Karlsson

    SvaraRadera
  2. Tror inte det. Med vänlig hälsning, JE

    SvaraRadera